Los_ninos_de_la_guerra_museu_sant_boi

L’exposició Els “Niños de la Guerra”, nova expo temporal al Museu de Sant Boi

dimecres 31 de gener, 19:25h

Els “Niños de la Guerra” expliquen la seva vida, expliquen la teva història.

Arriba a Sant Boi del 6 al 25 de febrer aquesta interessant exposició que va ser produïda, en el 80è aniversari del inici de la Guerra Civil espanyola, per l’Arxiu Nacional de Catalunya i l’Associació Guerra i Exili (AGE).

L’Arxiu Nacional de Catalunya, el Memorial Democràtic de Catalunya i l’Asociación “Archivo Guerra y Exilio” (AGE) han creat aquesta exposició sobre la trajectòria dels gairebé 3.000 nens i nenes espanyols que, els primers mesos de 1937, van ser evacuats a la Unió Soviètica per a protegir-los de la guerra d’Espanya.

L’exposició està produïda en primera persona, aprofitant cartes, dibuixos, escrits biogràfics i fotografies realitzades pels protagonistes, i conté un relat molt viu de les peripècies viscudes pels nens espanyols (majoritàriament càntabres i bascs, però també procedents de Madrid, València i Barcelona), que van viure, primer, una experiència de refugiats i, després, d’exili forçós atès que no van poder tornar a la seva pàtria per causa de la dictadura franquista fins molts anys després del final de la guerra.. L’exposició recorda una pàgina heroica de la solidaritat internacional amb les víctimes més innocents de la guerra, és a dir, la població infantil i conté un clar missatge en el conflicte actual dels refugiats de la guerra de Síria.

Exposició que narra les vicissituds dels 2895 nens i nenes d’Espanya que, entre el març de 1937 i novembre de 1938 van ser evacuats cap a la Unió Soviètica per a protegir-los de la Guerra Civil espanyola. Al país d’acollida van viure la Guerra Mundial i no varen poder retornar a Espanya fins a la dècada de 1950. Molts dels seus descendents actualment són ciutadans de Rússia.

L’enfocament de l’exposició és vivencial, atès que mostra els records dels nens i de les nenes evacuats a la URSS a partir dels seu propi testimoni, ja sigui amb relats autobiogràfics o amb els dels mestres que els varen atendre, cartes, fotografies i dibuixos. El conjunt és un mosaic viscut i vistós de la vida d’aquells nens.

El comissari de la mostra és Juan Barceló que la va dissenyar-la i va establir els continguts per encàrrec de l’associació Archivo, Guerra y Exilio (AGE) a partir del fons documental del Centro Español de Moscú , conservat a l’Arxiu Nacional de Catalunya.

Pel·lícula Los niños de Rusia de Jaime Camino (2001)