BANNER_WEB_AJUNTAMENT_Ludi_2022 copia

LVDI RVBRICATI MMXXII – LA RELIGIOSITAT FEMENINA A LA MEDITERRÀNIA

dimarts 24 de maig, 15:44h

Cartell_digital_1080x1350px_Ludi_2022 DEF2 Real

Els “LVDI RVBRICATI”, la Festa Romana del del Museu de Sant Boi de Llobregat, celebra enguany la seva divuitena edició.

Una proposta, lúdica i formativa, prou consolidada i tan sols interrompuda en dues ocasions (l’any 2006 per un dol municipal i, el 2020, per culpa de la pandèmia, que ens va dur a la celebració en format virtual).

Aquesta dilatada trajectòria ha permès que, un interessant projecte de difusió patrimonial, hagi esdevingut referent dintre del panorama de la difusió patrimonial a escala mitjana del país. L’objectiu principal de la nostra proposta continua sent l’assoliment de la comunicació i la posada en valor dels diversos espais que conformen el Museu de Sant Boi, els quals s’obren a tota mena de públic, d’una manera lúdica i festiva, generant així un interès que traspassa les fronteres nostres municipals, tal i com s’ha pogut demostrar en tots aquests anys de desenvolupament. Aquest fet queda verificat pels estudis de públic realitzats al llarg de la seva trajectòria.

Les activitats que desenvolupem estan coordinades científicament, i tenen un alt nivell de qualitat. En la seva execució participen professionals de l’àmbit de l’arqueologia, de la història, del reenacments, associacions locals, com Al Farah, i tot l’equip tècnic del Museu de Sant Boi de Llobregat.

Cada any es planteja una nova proposta temàtica, com a fil conductor de la Festa. Aquest any hem escollit “LA RELIGIOSITAT FEMENINA A LA MEDITERRÀNIA” tot posant un especial èmfasi en el paper desenvolupat per les “Vestals”, un col·legi de sis sacerdotesses verges, reclutades a la infància entre l’aristocràcia romana i responsables de mantenir sempre encès el foc de la deessa Vesta, el cor simbòlic de l’estat romà. Criden l’atenció pel seu status jurídic en un món social marcadament masculí. No obstant aquestes dones no eren les úniques en disposar d’un paper transcendent en la religiositat romana. En aquell complex món religiós, en el qual, amb el temps, es van anar introduint cultes procedents de tots els territoris de l’imperi, es contempla un gran mosaic de dones que participen no només en la religiositat pública (com podrien ser les vestals o les flamíniques, o el culte a les emperadrius divinitzades) sinó també en molts cultes privats, encara pendents d’investigar en més profunditat per tal d’aclarir el paper de les dones en tots ells.

D’acord a aquesta línia de comunicació, les activitats d’enguany es centraran en diverses representacions i propostes lúdiques i participatives per a tota mena de públic, des de l’elaboració d’un encens que formarà part del culte, la construcció de la maqueta del temple d’Isis, jugar amb el coneixement de les deeses protectores, les “tabellae speculariae”, fetes servir en altars particulars per a la protecció de les persones. Es fabricaran les corones per a la celebració de les Vestalia, es prepararan també les galetes de la mola salsa, element bàsic per a ser ofert a l’altar, es visitarà el santuari de les muses, gaudint d’una divina entrevista amb aquestes protagonistes de la creativitat, es podrà assistir a l’atrium Vestae, coneixent el dia a dia del temple, assistir a la formació de les noves vestals, o gaudir d’una estona divertida participant en els jocs romans, entre d’altres activitats a qual més divertida i ingeniosa.

Tot plegat, es podrà participar d’ un munt de propostes per tal de celebrar un parell de jornades d’immersió en la cultura romana, de la ma de la religiositat femenina, que es podran completar amb una visita exclusiva a les nostres termes romanes, amb la immillorable companyia d’una domina experta.

Vídeo promocional: https://youtu.be/pnaNFADqeak

Dates: 11 i 12 de juny 2022
Horari: Dissabte 11 de juny, de les:17 a les 21 hores. - Diumenge 12 de juny, de les 10 a les 14 hores.
Lloc: Museu de Sant Boi de Llobregat (Can Barraquer i Jardins de Can Torrents)