Exposició Temporal

1448. Lluís Dalmau i el retaule de Sant Baldiri

Museu de Sant Boi (Carrer del Pont, 7 - Can Barraquer) - 21/03/2020 a 14/03/2021

Una joia del gòtic català

Una exposició mostrarà durant un any al Museu de Sant Boi una de les obres més importants de l’art gòtic català.

Amb el títol ‘1448. Lluís Dalmau i el retaule de Sant Baldiri’, l’exposició aplegarà per primera vegada en un mateix espai (des que es van separar fa més de 200 anys) dues de les peces de l’antic retaule de l’altar major de l’església de Sant Baldiri, on hi ha enterrat el conseller en cap Rafael Casanova.

L’exposició és una producció del Museu de Sant Boi – Can Barraquer que mostrarà a partir del 21 de març, dia previst per a la inauguració,
una de les joies del gòtic català.

El pintor Lluís Dalmau la va fer en el trànsit de l’edat mitjana a l’edat moderna. De l’obra original es conserven tres peces separades. La taula central, que dóna nom al conjunt, es pot veure habitualment a l’altar major de l’església de Sant Boi.

Una segona taula, amb el títol ‘Decapitació de San Baldiri’, forma part des de l’any 2017 de l’exposició permanent del Museu Nacional
d’Art de Catalunya (MNAC), que l’ha cedit temporalment per a aquesta exposició.

La tercera taula, ‘Judici de Sant Baldiri’, està a Madrid i pertany a la Col·lecció Gestenmaier, on només es pot veure excepcionalment
en visites privades.

L’exposició també mostrarà l’esbòs de l’obra que l’escultor Miquel Gra va realitzar per a un retaule posterior, de l’època barroca, que no s’ha conservat fins a l’actualitat.

Lluís Dalmau, pintor medieval

El ‘Retaule de Sant Baldiri’ és obra de Lluís Dalmau, un dels artistes més importants del gòtic català. Va ser el pintor reial d’Alfons el Magnànim i va introduir la pintura gòtica d’arrel flamenca a la Corona d’Aragó. En un viatge a Flandes, va establir una estreta vinculació amb Jan Van Eyck.

Dalmau és també l’autor de la ‘Mare de Déu dels Consellers’, una de les peces cabdals de la col·lecció d’art gòtic de l’MNAC. També se li atribueixen les pintures murals del sepulcre de Sança Ximenis de Cabrera,a la catedral de Barcelona.

L’exposició del Museu de Sant Boi se centra en el retaule de Sant Baldiri i en la figura de Lluís Dalmau, però també aborda aspectes com la vida quotidiana de Sant Boi al s.XV, les relacions de la parròquia amb la ciutat o la reconstrucció de l’església que es va realitzar en aquells anys.

’1448. Lluís Dalmau i el retaule de Sant Baldiri’ es podrà visitar durant un any, fins al març del 2021. En aquest temps, s’organitzaran visites comentades a càrrec de la comissària de l’exposició, Vanessa Martín, i activitats complementàries com visites escolars i nocturnes, recitals de música, un cicle de conferències, un ‘scape room’ i propostes per a les famílies. Així mateix, està previst dur a terme visites guiades a Barcelona, tant al Museu Nacional d’Art de Catalunya com a la catedral, per veure-hi ‘in situ’ les principals obres de Lluís Dalmau.

Mentre duri l’exposició, diversos restaurants de Sant Boi oferiran als seus menús plats de cuina medieval inspirats en la gastronomia del segle XV. Marimorena, El Pou de la Beleta, Cal Vitus i l’Hotel El Castell ja han confirmat que s’hi sumen.

AVÍS DE SERVEI: (13 de març de 2020):
Les noves mesures adoptades pel nostre Ajuntament, comporten el TANCAMENT TEMPORAL TOTAL dels nostres equipaments (per un temps indeterminat). Tan aviat com tinguem noves notícies, us les facilitarem pels canals habitutals. Sentim les molèsties què, tot aquest trasbals de dates pugui ocasionar, però entendreu que es deuen a causes de força major. Cuideu-vos i sort!..
Ja s’informarà, quan ens sigui possible, de la nova data per a l’acte “formal” d’inauguració.