Exposició Temporal

Exposició “La Marca Hispànica. La Catalunya carolíngia (711-1000)

Museu de Sant Boi de Llobregat - Carrer del Pont, 7 - a 04/02/2018

exposició “La Marca Hispànica. La Catalunya carolíngia (711-1000)"

En no pas més de vint anys, practicant la jihad o guerra santa, els seguidors de l’Islam surten d’Aràbia i, davant d’un Imperi Bizantí impotent, ocupen Palestina, Síria i Egipte. En successives i ràpides campanyes conquereixen Mesopotàmia, Mèdia i la major part de l’Imperi Sassànida. L’avanç continua i en pocs anys ocupen per occident tot el nord d’Àfrica, la península ibérica i la meitat de la Gàl.lia, al mateix temps que per orient s’expandeixen pel Khorasan i el Sind i arriben fins a la vall de l’Indus. En els primers decessis del segle VIII, poc abans de la fi del califat omeia de Damasc, els musulmans són al cor d’Europa i a les portes de l’Índia i la Xina.

La coronació de Carlemany a Roma l’any 800 com a emperador dels francs és adoptada com la data d’inici de l’imperi carolingi, encara que la formació del gran regne franc és anterior: de l’època dels monarques merovingis i, sobretot, de les conquestes dels fundadors de la dinastía carolíngia: Carles Martell i Pipí el Breu, pare de Carlemany.

La Marca Hispànica -o conjunt de comtats carolingis de terres catalanes- és l’origen de la futura Catalunya.